اسپورتیج

چاپ مقاله

 


کیا اسپورتیج یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای کمپانی خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی است که تولید آن از سال ۱۹۹۳ استارت خورد و تاکنون چهار نسل از این محصول جمع‌وجور در بازارهای سراسر جهان به فروش رسیده است. این خودرو ابتدا با نسل دوم به بازار ایران راه پیدا کرد اما اوج استقبال از آن در نسل سوم پدید آمد؛ جایی که اسپورتیج با طراحی ظاهری کاملا جدید به بازار ایران پا گذاشت و بسیار موردتوجه مشتریان قرار گرفت. اسپورتیج SL ابتدا با مدل فیس قدیم طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در کشورمان به فروش رسید و سپس مدل نیوفیس نیز در مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تحویل مشتریان داخلی شد. اسپورتیج نسل سوم در ایران محبوبیت بالایی دارد و در حال حاضر نیز جزو خودروهای پرفروش دست دوم و کارکرده کره‌ای به شمار می‌رود.

 

مشخصات فنی  

 

طول ۴۴۹۸ میلی متر
عرض ۱۷۰۴ میلی متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله دو محور ۲۶۶۹ میلی متر
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۰ لیتر
کلاس خودرو صندوقدار
تعداد سرنشين ۵ نفر
اندازه رينگ ۱۵ اینچ
جنس رينگ آلومینیوم
نوع پیشرانه خطی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر
نوع سوخت بنزینی
نوع تنفس موتور طبیعی
استاندارد آلایندگی یورو ۴
نوع جعبه دنده (گیربکس) دستی
تعداد دنده ۵
محور محرک (دیفرانسیل) جلو
نوع استارت سوئیچی
نوع ترمزهای جلو / عقب دیسکی / کاسه ای
سامانه ضد قفل دارد
سایر توضیحات دارای سامانه EBD
نوع چراغ ها معمولی
قابلیت چراغ ها تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو
سایر چراغ ها چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها
قفل مرکزی دارد
تعداد کیسه های هوا ۲ عدد
نوع فرمان هیدرولیک
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب دارد/دارد
تنظیم برقی آینه ها دارد
سانروف ندارد
نوع پخش کننده BT, CD, MP3, USB
مانیتور عقب ندارد
سنسور دنده عقب دارد
سیستم خودکار پارک خودرو ندارد
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند ندارد
گرمکن صندلی ندارد
خنک کننده صندلی ندارد

 

نمای کلی 

نقد و بررسی طراحی ظاهری اسپورتیج

کیا اسپورتیج SL هیچ شباهتی به نسل پیشین خود نداشت و از زبان طراحی جدید کیا در آن زمان بهره می‌برد. جلوپنجره موسوم به پوزه ببر با چراغ‌های کشیده حالتی قاطع به خود گرفته‌اند و نمای جذاب را در کنار طرح خوشایند سپر به ویژه در مدل نیوفیس به نمایش می‌گذارند. در نمای کناری شاهد یک طراحی ساده اما شکیل هستیم که در نوع خود متمایز و دلنشین جلوه می‌کند و نمای عقب نیز سعی داشته تا معیار سادگی را حفظ کرده و در عین حال جذابیت بصری قابل قبولی را برای تمامی مشتریان پدید آورد. درمجموع باید گفت که طراحی بیرونی اسپورتیج SL بسیار هماهنگ از آب درآمده و جزو نقاط قوت این خودرو به شمار می‌رود.

بررسی طراحی داخلی اسپورتیج

درون کابین اسپورتیج SL شاهد نوعی طراحی تقریبا اسپرت و جذاب هستیم که سعی داشته تا حدی مدرن و مطابق با سلیقه مشتریان امروزی جلوه کند. غربیلک فرمان تقریبا اسپرت به نظر می‌رسد و در کنار حالت سیلندری نشانگرهای سرعت و دور موتور پشت آمپر، جنبه‌های بصری هیجان‌انگیزتری را مقابل دیدگان راننده به نمایش درمی‌آورد. دکمه‌های پرکاربرد روی کنسول میانی به‌راحتی در دسترس کاربر قرار دارند و فرم صندلی‌ها نیز تا حد امکان مطابق با بدن سرنشینان طراحی شده است. فضای داخلی این خودرو جهت حضور ۴ یا ۵ سرنشین کفایت خواهد کرد اما نور ورودی به آن به ویژه در ردیف دوم چندان کافی نیست.

مزایا و معایب اسپورتیج

شاید در ظاهر مه‌شکن‌های این خودرو فقط برای افزایش جذابیت‌های ظاهری‌اش باشند ولی نکته اینجاست که پکیچ ۴ تایی LED مه‌شکن جلو میزان پرتاب نور را افزایش داده است. مشتریان این خودرو همیشه از ویژه بودن فرمان آن تعریف کرده‌اند. فرمانی با روکش چرم که روی آن دکمه‌های کنترلی و پشت آن پدال‌های تعویض دنده تعبیه شده است. فرمان D کات اسپورتیج فوق گرم‌کن جذابی هم دارد.

  • تاریخ انتشار : جولای 28, 2022
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید