ساندرو

چاپ مقاله

 


از نظر فنی ساندرو نسخه هاچ‌بک همان تندر۹۰ (با پلت‌فرم مشترک) محسوب می‌شود که به‌دلایلی و با فاصله زمانی زیاد نسبت به تندر۹۰ و از اواخر سال ۹۴ راهی خط تولید پارس خودرو شد. اما از نظر ظاهری و فضای درونی کابین، ساندرو قرابت بیشتری با تندر۹۰ پلاس (فیس‌لیفت) دارد. کوتاه شدن ۲ سانتی‌متری فاصله محوری باعث شده که فرمان‌پذیری ساندرو، اندکی بهتر از تندر۹۰ باشد. گیربکس دستی ساندرو ابتدا از مدل JH3 بود ولی از اواسط سال ۹۶، پارس خودرو گیربکس جدید JHQ را روی آن قرار داد که مزیت‌های زیادی نسبت به جعبه‌دنده‌های قدیمی تندر۹۰ دارد. علاوه بر این موضوع، پارس خودرو حتی برنامه‌ریزی ECU را هم برای ساندرو تغییر داده است. البته در زمان رانندگی، تفاوت این دو پیشرانه محسوس نیست و متوجه این تغییرات جزیی نمی‌شوید. در نسخه اتوماتیک ساندرو نیز مانند تندر۹۰ اتومات، از جعبه‌دنده ساخت ZF از سری AL4 استفاده شده که هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد. از سال ۹۶، آپشن‌های سفارشی هم در اختیار خریداران ساندرو قرار گرفت که مهم‌ترین‌شان در مواردی مانند کروز کنترل (برای اتومات)، دوربین عقب با مانیتور بزرگ، روکش چرم، کفپوش (کابین و صندوق)، دزدگیر تصویری و … خلاصه می‌شود.

 

 

مشخصات فنی  

طول ۴۴۹۸ میلی متر
عرض ۱۷۰۴ میلی متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله دو محور ۲۶۶۹ میلی متر
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۰ لیتر
کلاس خودرو صندوقدار
تعداد سرنشين ۵ نفر
اندازه رينگ ۱۵ اینچ
جنس رينگ آلومینیوم
نوع پیشرانه خطی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر
نوع سوخت بنزینی
نوع تنفس موتور طبیعی
استاندارد آلایندگی یورو ۴
نوع جعبه دنده (گیربکس) دستی
تعداد دنده ۵
محور محرک (دیفرانسیل) جلو
نوع استارت سوئیچی
نوع ترمزهای جلو / عقب دیسکی / کاسه ای
سامانه ضد قفل دارد
سایر توضیحات دارای سامانه EBD
نوع چراغ ها معمولی
قابلیت چراغ ها تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو
سایر چراغ ها چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها
قفل مرکزی دارد
تعداد کیسه های هوا ۲ عدد
نوع فرمان هیدرولیک
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب دارد/دارد
تنظیم برقی آینه ها دارد
سانروف ندارد
نوع پخش کننده BT, CD, MP3, USB
مانیتور عقب ندارد
سنسور دنده عقب دارد
سیستم خودکار پارک خودرو ندارد
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند ندارد
گرمکن صندلی ندارد
خنک کننده صندلی ندارد

 

نمای کلی 

نقد و بررسی طراحی ظاهری ساندرو

نمای ظاهری رنو ساندرو همچون برادرش رنو تندر۹۰ کاملا قدیمی و کلاسیک به نظر رسیده و در مقایسه با هاچبک‌های جدید موجود در بازار به ویژه محصولات چینی حرف چندانی از لحاظ ظاهری برای گفتن ندارد. با این حال نمای بدنه رنو ساندرو در مقایسه با تندر از خطوط سیال و زوایای نرم‌تری تشکیل شده و ظاهر قابل‌قبول‌تری را ارائه داده است.

در قسمت جلو از چراغ‌های نسبتا بزرگ با طراحی ساده در دو طرف یک جلوپنجره کشیده استفاده شده و نمایی ملایم و ساده را پدید آورده است. طرح سپر به همراه دریچه ذوزنقه‌ای شکل هواکش و چراغ‌های گرد مه‌شکن آن نیز کاملا ساده اما هماهنگ با سایر اجزا به نظر می‌رسند.

در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته و حجم‌پردازی‌های جزئی می‌بینیم تا از میزان سادگی این بخش کاسته شود. فریم پنجره‌ها نیز بسیار ساده و کلاسیک طراحی شده‌اند.

در قسمت عقب خودرو چراغ‌های بزرگ در امتداد ستون C دو طرف درب صندوق قرار گرفته‌اند. طرح درب صندوق و سپر عقب نیز در نوع خود کاملا ساده به نظر می‌رسد.

در مجموع باید عنوان داشت که نمای ظاهری رنو ساندرو در مقایسه با محصولات جدید حرف چندانی برای گفتن ندارد و این خودرو را نمی‌توان محصولی شیک و مدرن ارزیابی کرد؛ با این حال باید گفت که ساندرو در مقایسه با سایر تولیدات داخلی از نمای بیرونی قابل قبول برخوردار است و توانسته رضایت عمومی مشتریان را جلب سازد.

بررسی طراحی داخلی ساندرو

 

در فضای داخلی رنو ساندرو می‌توانید همان شکل و شمایل ساده کابین رنو ال ۹۰ را مشاهده کنید. طرح داشبورد و پنل درها قدیمی و از مد افتاده طراحی شده و حس و حال یک خودروی اقتصادی را منتقل می‌کند.

طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار پشت آن نیز نسبتا ساده و عاری به نظر می‌رسد. سطح کیفی متریال کابین اصلا خوب نبوده و پلاستیک خشک برای ساخت داشبرد و رودری‌ها به کار رفته است.

کابین رنو ساندرو فضای کافی برای پنج سرنشین بزرگسال را فراهم آورده است. صندوق عقب هاچبک نیز فضایی در حدود ۳۲۰ لیتر را در اختیار کاربران می‌گذارد، اما در مقایسه با صندوق عقب ۵۱۰ لیتری رنو ال ۹۰ چندان حرفی برای گفتن ندارد.

در نهایت، کابین رنو ساندرو مثل تندر چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کیفی محیط خوشایندی نخواهد بود. با این حال کابین تقریبا جادار این خودرو می‌تواند نیازهای متعارف مشتریان ایرانی را تا حدی برآورده سازد.

 

مزایا و معایب ساندرو

رنو ساندرو به دلیل اینکه روی پلتفرم تندر ساخته شده است، مشخصات فنی یکسانی با هم‌خانواده خود دارد. ساندرو در ابتدا با گیربکس دستی JH3 تولید می‌شد که از سال ۹۶ به جای آن جعبه دنده JHQ استفاده شد تا اشکالات مدل قبلی رفع شود. ساندرو اتوماتیک کمی از مدل دستی کُندتر است و بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

یکی از معایب ساندرو نسبت به رقبا، کمبود آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن است. از سال ۹۶ دوربین عقب، کروز کنترل، روکش چرم و دزدگیر تصویری به فهرست آپشن‌هایی اضافه شد که مشتریان می‌توانند با پرداخت مبلغی بیشتر، سفارش دهند.

 

  • تاریخ انتشار : جولای 30, 2022
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید