ام وی ام x22

چاپ مقاله

 


ام وی ام X22 مدیران خودرو در سال ۱۳۹۵ و بر پلتفرم هاچ‌بک ۳۱۵ روانه بازار ایران شد تا در نقش یک کراس‌اوور ساب کامپکت شهری در برابر رقبایی چون جک S3، چانگان CS35 و هایما S5 ایفای نقش کند. این خودرو با داشتن ساختار شهری به نوعی تنها جانشین شاسی بلند هاچ‌بک ۳۱۵ به حساب می‌آمد، اما خوشبختانه با رسیدگی‌های مداوم شرکت مدیران خودرو و ارائه نسخه‌های به‌روزتر، شیک‌تر و مجهز به آپشن‌های رفاهی و ایمنی بیشتر، ام وی ام X22 به یکی از خوش‌ فروش‌ترین کراس‌اوورهای حال حاضر بازار بدل شد.

جدیدترین نسخه این خودرو با نام X22 Pro، مجموعه‌ای از تغییرات مثبت ظاهری و فنی را به همراه دارد که از دیدگاه دینامیک سواری، آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبا و نمونه‌های نسل پیشین قرار داده است.

 

مشخصات فنی  

طول ۴۴۹۸ میلی متر
عرض ۱۷۰۴ میلی متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله دو محور ۲۶۶۹ میلی متر
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۰ لیتر
کلاس خودرو صندوقدار
تعداد سرنشين ۵ نفر
اندازه رينگ ۱۵ اینچ
جنس رينگ آلومینیوم
نوع پیشرانه خطی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر
نوع سوخت بنزینی
نوع تنفس موتور طبیعی
استاندارد آلایندگی یورو ۴
نوع جعبه دنده (گیربکس) دستی
تعداد دنده ۵
محور محرک (دیفرانسیل) جلو
نوع استارت سوئیچی
نوع ترمزهای جلو / عقب دیسکی / کاسه ای
سامانه ضد قفل دارد
سایر توضیحات دارای سامانه EBD
نوع چراغ ها معمولی
قابلیت چراغ ها تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو
سایر چراغ ها چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها
قفل مرکزی دارد
تعداد کیسه های هوا ۲ عدد
نوع فرمان هیدرولیک
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب دارد/دارد
تنظیم برقی آینه ها دارد
سانروف ندارد
نوع پخش کننده BT, CD, MP3, USB
مانیتور عقب ندارد
سنسور دنده عقب دارد
سیستم خودکار پارک خودرو ندارد
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند ندارد
گرمکن صندلی ندارد
خنک کننده صندلی ندارد

 

 

نمای کلی 

نقد و بررسی طراحی ظاهری ام وی ام X22

نمای خارجی نسخه X22 پرو تنها در بخش جلو دستخوش فیس لیفت شده است. این تغییر در طراحی از خودرویی چون هیوندای کونا الهام گرفته که البته از سوی برند چری با چاشنی‌های متفاوت همراه شده است تا از شباهت بیش از حد میان این دو خودرو بکاهد.

چراغ باریک لبه کاپوت از نوع LED تنها نقش سیستم روشنایی در روز را بازی می‌کند. به همین دلیل سیستم روشنایی اصلی به شکاف بزرگ گوشه دو سپر منتقل شده است تا از دیدگاه زبان طراحی پیرو خودروهای مطرح دیگری چون جیپ چروکی، سیتروئن C4 کاکتوس و نیسان جوک باشد.

انتقاد وارد به این سبک طراحی عدم تغییر در جلوه نمای عقب خودرو است که برخلاف چهره، بدون تغییر باقی مانده است. اما مدیران خودرو خبر از ورود نسخه جدیدی از X22 در سال جاری داده است که در نمای عقب نیز متمایز خواهد بود.

بررسی طراحی داخلی ام وی ام X22

نمای داخلی X22 پرو یکی دیگر از تمایزهای نوین این مدل جدید را به نمایش می‌گذارد. داشبرد خودرو به طور کلی تغییر یافته و حالا با زاویه گرفتن بخش مرکزی داشبرد به سمت راننده، طراحی راننده محور دارد. نمایشگر سیستم مولتی مدیا به ابعاد ۹ اینچ افزایش یافته است تا با حذف بیشتر کلید‌های کنترلی، شباهت بیشتری به محصولات خانواده لوکس‌تر چری پیدا کند.

مجموعه ادوات قرار گرفته روی داشبرد شامل دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع ضمن داشتن طراحی متمایز، هماهنگی بیشتری با طراحی داشبرد دارند. فرمان به نوع دی‌کات (D-Cut) تغییر شکل یافته است و نشانگرهای پشت فرمان نیز از نمونه آنالوگ در جهت متضاد، جای خود را به دو نمایشگر آنالوگ دوار شبیه به خانواده ام وی ام X33 داده است که ازدیدگاه بصری مقبولیت بیشتری میان خودرو دوستان دارد.

تریم داخلی X22 در نمونه‌های پیشین به نوع دو رنگ نارنجی مشکی تغییر یافته بود اما در نسخه مورد بررسی، داشبرد تماما به رنگ مشکی با تزئینات مشکی پیانویی و طرح فیبر کربن مات درآمده که کمی با پوشش دو رنگ رودری‌های و صندلی‌ها در تضاد است.

 

مزایا و معایب ام وی ام X22

یکی دیگر از مشخصه‌های اصلی خودروهای چینی در میان مردم ایران، داشتن امکانات، تجهیزات و آپشن های بسیار خوب است. چری در این بخش چیزی کم نگذاشته و ام وی‌ ام X22 در این بازه قیمتی، یکی از مجهزترین خودروهایی است که می‌توانید پیدا کنید. از مهم‌ترین تجهیزات این خودرو می‌توان به صفحه نمایش ۸ اینچ لمسی، سنسور پارک و دوربین دید عقب با نمایش روی مانیتور، کامپیوتر سفری، سان روف برقی، روکش چرم دو رنگ صندلی‌ها، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا، بلوتوث، رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچ، کنترل‌های سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع الکتریکی، بالابرهای شیشه و آینه‌های برقی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. برخی از قابل توجه ترین امکانات این خودرو هم شامل کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای همه سرنشین‌ها، کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو، ترمزهای دیسکی عقب جلو با ABS و EBD و ایموبلایزر می‌شود.صولا کراس اوورها به‌منظور کاهش حرکات عرضی بدنه و مهار اتاق خودرو حین عبور از پیچ‌ها، از سیستم فنربندی نسبتا خشک‌تری نسبت به خودروهای سدان برخوردار هستند تا تعادل خودرو در این مواقع به‌خوبی حفظ شود. با این حال سازندگان تلاش دارند تا با استفاده از تکنیک‌های جدید، میزان خشکی سواری این خودروها را به حداقل برسانند و آسایش بیشتری برای سرنشینان به وجود بیاورند.

 

 

  • تاریخ انتشار : آگوست 1, 2022
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید