برلیانس H330
چاپ مقاله
برلیانس h330 یکی از سدانهای جمعوجور چینی مونتاژ داخل است که از زمستان ۱۳۹۳ و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان دو کمپانی سایپا و برلیانس اتو، به سبد محصولات شرکت سایپا اضافه شد و با مدلهای ۹۴ به دست مشتریان ایرانی رسید. شرکت سایپا ابتدا برلیانس اچ۳۰۰ را با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به دست مشتریان ایرانی رساند، اما بعدها و از سال ۹۶ پیشرانه توانمندتر ۱.۶۵ لیتری را جایگزین نسخه پیشین کرد.
برلیانس h330 به واسطه ظاهر بهروزتر و کیفیت ساخت نسبتا بهتر در قیاس با سدانهای تولید داخل، بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفت که از تولیدات قدیمی کارخانجات داخلی خسته شده و نیازمند تنوع در انتخاب اتومبیل خود بودند.
مشخصات فنی
طول | ۴۴۹۸ میلی متر |
---|---|
عرض | ۱۷۰۴ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۱۰ میلی متر |
وزن | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
فاصله دو محور | ۲۶۶۹ میلی متر |
حجم مخزن سوخت | ۷۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۷۰ لیتر |
کلاس خودرو | صندوقدار |
تعداد سرنشين | ۵ نفر |
اندازه رينگ | ۱۵ اینچ |
جنس رينگ | آلومینیوم |
نوع پیشرانه | خطی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
حداکثر توان | ۱۰۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۴۲ نیوتون متر |
نوع سوخت | بنزینی |
نوع تنفس موتور | طبیعی |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
نوع جعبه دنده (گیربکس) | دستی |
تعداد دنده | ۵ |
محور محرک (دیفرانسیل) | جلو |
نوع استارت | سوئیچی |
نوع ترمزهای جلو / عقب | دیسکی / کاسه ای |
سامانه ضد قفل | دارد |
سایر توضیحات | دارای سامانه EBD |
نوع چراغ ها | معمولی |
قابلیت چراغ ها | تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو |
سایر چراغ ها | چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها |
قفل مرکزی | دارد |
تعداد کیسه های هوا | ۲ عدد |
نوع فرمان | هیدرولیک |
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب | دارد/دارد |
تنظیم برقی آینه ها | دارد |
سانروف | ندارد |
نوع پخش کننده | BT, CD, MP3, USB |
مانیتور عقب | ندارد |
سنسور دنده عقب | دارد |
سیستم خودکار پارک خودرو | ندارد |
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند | ندارد |
گرمکن صندلی | ندارد |
خنک کننده صندلی | ندارد |
نمای کلی
نقد و بررسی طراحی ظاهری برلیانس H330
در اوایل حضور محصولات برلیانس در ایران، تبلیغات فراوانی مبنی بر همکاری این خودروساز چینی با برند معتبر ب ام و در مجامع مختلف به صورت پنهان و آشکار بر سر زبانها افتاد که البته چندان بیراه نیز نبود؛ همکاری برلیانس و شرکت ب ام و در امر مونتاژ محصولات کمپانی آلمانی سبب شد تا تولیدات برلیانس نیز در طراحیهای خود از محصولات ب ام و الهام بگیرند و همانطور که مشاهده میشود، برلیانس h330 رگههایی از شمایل بیرونی ب ام و سری۱ را در خود جای داده است.
به هر حال طراحی بیرونی برلیانس h330 به ویژه در مقایسه با محصولاتی همچون سمند، پژو پارس و رنو پارس تندر جذابتر و مدرنتر جلوه میکند و همین عامل سبب شده تا عده نسبتا زیادی از مشتریان داخلی با پرداخت مبلغ بیشتر به سراغ این خودرو رفته و حاضر به خریداری تولیدات سنتی شرکتهای خودروسازی داخلی نشدهاند.
طرح جلو پنجره برلیانس اچ ۳۳۰ یکی از شاخصترین المانهایی است که الگوبرداری برلیانس از محصولات بی ام و را به خوبی نمایان میسازد. حالت چراغهای جلو نیز گرچه چندان مهیج و خشن به نظر نمیرسند اما چهرهای نسبتا مصمم و در عین حال مهربان را برای برلیانس h330 در پی داشتهاند. طراحان سعی کردهاند تا با اعمال برخی حجم پردازیها روی پروفیل جانبی بدنه و همچنین درپوش موتور، چهره این خودرو را از سادگی درآورده و ظاهری خوشفرم و نسبتا عضلانی به سدان جمعوجور چینی اعطا کنند تا بدین وسیله مشتریان جوانتر را نیز به سوی h330 فرا بخوانند.نمای عقب برلیانس h330 نیز گرچه طراحی چندان خارقالعادهای را تجربه نکرده اما به دلیل استفاده از چراغهای یک تکه در جوانب درب صندوق همراه با ظاهرسازی دلنشین سپر و سایر المانهای این ناحیه که از هماهنگی مناسب بصری برخوردار شدهاند، میتوان گفت نمای عقب برلیانس h330 چهره نسبتا دلنشین و متینی را از خود به نمایش گذاشته و در جلب نظر مشتریان با مشکلات عدیدهای مواجه نبوده است.
بررسی طراحی داخلی برلیانس H330
——————————————————————————————————–
فضای درونی کابین برلیانس اچ۳۳۰ در مقایسه با تولیدات روز صنعت خودروی جهانی و حتی مدلهای جدید چینی، حرف چندانی برای گفتن از لحاظ جاذبههای بصری و زیبایی شناختی مدرن ندارد. اما با این حال در مقایسه با فضای داخلی بسیاری از تولیدات مشابه همچون مشتقات ماشین سمند و پژو پارس و تندر ۹۰، با طراحی نسبتا متعادلتر و رضایتبخشتری از جانب کابین اچ۳۳۰ مواجه هستیم.
چینش کلیدها و دکمهها روی داشبورد در نوع خود مناسب و زیبا به نظر رسیده و طراحی غربیلک فرمان به همراه پنل کیلومتر شمار پشت آن میتواند موجبات رضایت خاطر بسیاری از مشتریان را فراهم آورد. طراحی اهرم دنده و پنل اطراف آن در نسخه اتومات نیز به نوبه خود زیبا و جذاب جلوه میکند و نمایی نسبتا خوشایند را به نمایش میگذارد. با این حال از جمله المانهایی که باعث قدیمیتر جلوه کردن فضای کابین شده است میتوان به طرح مستطیلی شکل و ساده دریچههای تهویه روی داشبورد اشاره کرد که به گونهای مشابه با اتومبیلهای قدیمیتر اروپایی دهه ۸۰ و ۹۰ به نظر میرسند.
کیفیت متریال به کار رفته در ساخت ادوات داشبورد و تودریها نیز چندان سطح بالا ارزیابی نمیشود اما در قیاس با رقبای همرده نیز سطح مرغوبیت کمتری ندارد.گنجایش فضای کابین برلیانس h330 به گونهای است که چهار تا پنج سرنشین با قد متوسط میتوانند با حداقل محدودیت درون فضای داخلی این سدان چینی جمعوجور جای بگیرند؛ با این حال احتمال میرود افراد بلندقد محدودیتهایی را از ناحیه فضای سر و زانوها در داخل کابین برلیانس h330 تجربه کنند. ظرفیت صندوق عقب این خودرو نیز برابر با ۴۶۰ لیتر بوده و گنجایش نسبتا مناسبی را جهت جای دادن اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی چهار تا پنج نفره در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
مزایا و معایب برلیانس H330
از جمله نقاط قوت این سدان جمع و جور چینی پارس خودرو میتوان به طراحی ظاهری جذابتر نسبت به برخی رقبای داخلی، فضای مناسب کابین، سواری نسبتا نرم، عایقبندی قابلقبول کابین، خدمات پس از فروش گسترده، پیشرانه مجهز به زنجیر تایم و عملکرد مطلوبتر جعبه دنده اتوماتیک در قیاس با گیربکس موجود در محصولات پژو اشاره کرد. از طرف دیگر وجود برخی مشکلات در بحث کیفیت ساخت این خودرو، کمبود تجهیزات مدل دندهای و عملکرد فنی نهچندان مطلوب به ویژه در مدل ۱٫۵ لیتری را میتوان در زمره نکات منفی این خودرو دستهبندی کرد.
نظرات