هیوندا توسان
چاپ مقاله
نسل سوم هیوندای توسان (IX35) با چهار نوع پیشرانه بنزینی و سه مدل پیشرانه دیزلی در کشورهای مختلف به فروش میرسد که کرمان موتور و آسان موتور توسانهای بنزینی ۲ لیتری را برای عرضه در بازار ایران انتخاب کردهاند.پیشرانه چهار سلیندر G4NH با حجم ۲ لیتر، قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر زیر کاپوت هیوندای توسان قرار دارد. این موتور ۲ لیتری دارای قدرت کمتری از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و ۲.۴ لیتری است.
کراس اوور کرهای به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است که قدرت را به هر دو دیفرانسیل منتقل میکند و علاوه بر این دارای چهار چرخ متحرک نیز است. هیوندای توسان علاوه بر واردات شرکتی، توسط اشخاص نیز وارد شده که بعضی از این مدلها تک دیفرانسیل هستند، با این حال از سیستم چهار چرخ متحرک نیز استفاده میکنند.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسل سوم هیوندای توسان ۱۱.۸ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که برای کراس اووری با وزن ۱۴۳۵ کیلوگرم قابل قبول است. ابعاد توسان برابر است با طول ۴۴۷۵ میلیمتر، عرض ۱۸۵۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۵۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلیمتر.
مشخصات فنی
طول | ۴۴۹۸ میلی متر |
---|---|
عرض | ۱۷۰۴ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۱۰ میلی متر |
وزن | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
فاصله دو محور | ۲۶۶۹ میلی متر |
حجم مخزن سوخت | ۷۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۷۰ لیتر |
کلاس خودرو | صندوقدار |
تعداد سرنشين | ۵ نفر |
اندازه رينگ | ۱۵ اینچ |
جنس رينگ | آلومینیوم |
نوع پیشرانه | خطی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سی سی |
حداکثر توان | ۱۰۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۴۲ نیوتون متر |
نوع سوخت | بنزینی |
نوع تنفس موتور | طبیعی |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
نوع جعبه دنده (گیربکس) | دستی |
تعداد دنده | ۵ |
محور محرک (دیفرانسیل) | جلو |
نوع استارت | سوئیچی |
نوع ترمزهای جلو / عقب | دیسکی / کاسه ای |
سامانه ضد قفل | دارد |
سایر توضیحات | دارای سامانه EBD |
نوع چراغ ها | معمولی |
قابلیت چراغ ها | تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو |
سایر چراغ ها | چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها |
قفل مرکزی | دارد |
تعداد کیسه های هوا | ۲ عدد |
نوع فرمان | هیدرولیک |
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب | دارد/دارد |
تنظیم برقی آینه ها | دارد |
سانروف | ندارد |
نوع پخش کننده | BT, CD, MP3, USB |
مانیتور عقب | ندارد |
سنسور دنده عقب | دارد |
سیستم خودکار پارک خودرو | ندارد |
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند | ندارد |
گرمکن صندلی | ندارد |
خنک کننده صندلی | ندارد |
نمای کلی
نقد و بررسی طراحی ظاهری توسان
ظاهر و شکل و شمایل هیوندای توسان برای رانندگانی که نسل دوم را داشتهاند، آشنا است. جلوپنجره شش ضلعی با H منحنی هیوندای که روی سه میله افقی و دارای تزئینات کرومی قرار دارد. چراغهای جلو از دو سمت جلوپنجره کشیده شده و دیلایتها در بالای قاب چراغها قرار گرفته است. در دو سوی سپر مهشکنهای مستطیلی شکل دیده میشود.
آینههای جانبی همرنگ بدنه است و دستگیرهها از جنس کروم ساخته شدهاند. یک خط تیز از بالای گلگیر جلو به سمت گلگیر عقب کشیده و پایین درها هم حالت تو رفتگی دارد.
در عقب خودرو، لوله اگزوز دو تایی در سمت راست سپر دیده میشود و در صندوق چراغهای عقب را به دو بخش تقسیم کرده و یک باله کوسهای روی در عقب نصب شده و دور تا دور پایین بدنه را هم کیت مشکی رنگ در بر گرفته است.
هیوندای توسان نسل به نسل با سبک طراحی روز جلو آمده و عضلانیتر شده است.
بررسی طراحی داخلی توسان
——————————————————————————————————–
سه کلمه برای تعریف فضای داخلی هیوندای توسان (IX35) به کار میرود: ساده، جادار و راحت. کابین ساده و راحت طراحی شده و کاملا ارگونومیک است. اما بعضی از قطعات از پلاستیک ساخته شده و با وجود اینکه کیفیت خوبی دارد اما انگار ارزان قیمت و غیراستاندارد است.
درها بلند هستند با این حال به راحتی میتوان سوار کراس اوور هیوندای شد. راننده میتواند با توجه به قد و قواره خود صندلی را در شش جهت مختلف تنظیم کند. جلوی خودرو دید خوبی دارد اما به خاطر کوچک بودن شیشه عقب، میدان دید راننده کم میشود.
صندلی سرنشین جلو هم قابل تنظیم است و فضای کافی دارد و در سفرهای طولانی باعث خستگی نمیشود.
افراد قدبلند برای سوار و پیاده شدن از صندلیهای عقب هیوندای توسان کمی مشکل دارند و باید مواظب سرشان باشند. اما وقتی روی صندلیها مینشینید، میبینید که کاملا راحتید. طراحان هیوندای برای راحتی سرنشینان عقب، گنجایش صندوق عقب را کاهش دادهاند.
صندوق عقب هیوندای توسان (IX35) فضای کمتری از رقبا دارد و گنجایش آن فقط ۸۷۸ لیتر است. اما اگر صندلیهای ردیف دوم را تا کنید، گنجایش فضای بار این کراس اوور به ۱۷۵۳ لیتر میرسد.
مزایا و معایب توسان
پیشرانه های عرضه شده در خودروی هیوندای توسان ، دو موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی و ۲۴۰۰ سی سی توربو است. مدل ۲۰۰۰ سی سی این خودرو توانایی تولید حداکثر نیروی ۱۶۴ اسب بخار قدرت و مدل ۲۴۰۰ سیسی آن نیز توانایی تولید حداکثر ۱۷۵ اسب بخار قدرت را دارا می باشد. با انتخاب موتور ۲۰۰۰ سی سی ، یک جعبه دنده ۶ سرعته اتومات شیفت ترونیک وظیفه انتقال قدرت به چهار چرخ را برعهده خواهد گرفت ، همچنین در صورتی که موتور ۲۴۰۰ سیسی را به عنوان پیشرانه مد نظر خود برای خرید هیوندای توسان انتخاب کنید جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه بر روی این خودرو عرضه میشود.
در ساخت اجزای کابین هیوندای توسان نسل اول از متریال بسیار بیکیفیت مانند پلاستیک بسیار سخت و خشک استفاده شدهاست؛ تا آنجا که این خودرو مخاطب را به یاد خودروهای بیکیفیت داخلی مانند پراید میاندازد. همچنین طراحی داخلی هیوندای توسان نسل اول را نیز میتوان بسیار ساده و قدیمی توصیف کرد. در مجموع، در هنگام حضور در کابین هیوندای توسان، احساس آرامش و آسودگی کراساوورهای امروزی را نخواهید داشت.
نظرات