آریزو ۵TE

چاپ مقاله

 


زمانی که آریزو ۵ در بازار ایران معرفی شد، دو ستاپ فنی متفاوت برای آن در نظر گرفته شده بود که تمایز آن‌ها تنها در نوع گیربکس به کار رفته در آن بود. دستی پنج سرعت یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با هفت ضریب متمایز در حالت تیپ ترونیک. البته تریم‌های تشکیل دهنده این خودرو دو نوع اکسلنت (فول) و لاکچری بود که تریم اکسلنت فقط با گیربکس اتوماتیک و سطح آپشن‌های رفاهی بیشتر و مدل لاکچری با سطح آپشن‌های رفاهی کمتر با قابلیت انتخاب میان دو گیربکس پنج سرعت دستی یا اتوماتیک CVT بود.

از ابتدای ورود آریزو ۵، نسخه اتوماتیک CVT به دلیل نداشتن توان کافی پیشرانه، عملکرد چندان جذابی به همراه نداشت. شتابگیری ضعیف و عدم توانایی در اجرای مانورهای رانندگی تند و تیز باعث شد تقریبا تمامی رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو در آن دوران نسخه دستی آن را به نمونه اتوماتیک برتر بدانند.

حدود یک سال پس از عرضه نمونه تنفس طبیعی آریزو ۵، مدیران خودرو نمونه توربو این خودرو را تحت عنوان تریم TE (پیشرانه مشترک با تیگو ۷) روانه بازار کرد که به دلیل داشتن توان بیشتر در ترکیب با پیشرانه توربو، عملکرد به مراتب بهتری از خود ارائه داد و باعث شد تا ضعف گیربکس ضریب متغیر آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

 

 

مشخصات فنی  

طول ۴۴۹۸ میلی متر
عرض ۱۷۰۴ میلی متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله دو محور ۲۶۶۹ میلی متر
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۰ لیتر
کلاس خودرو صندوقدار
تعداد سرنشين ۵ نفر
اندازه رينگ ۱۵ اینچ
جنس رينگ آلومینیوم
نوع پیشرانه خطی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر
نوع سوخت بنزینی
نوع تنفس موتور طبیعی
استاندارد آلایندگی یورو ۴
نوع جعبه دنده (گیربکس) دستی
تعداد دنده ۵
محور محرک (دیفرانسیل) جلو
نوع استارت سوئیچی
نوع ترمزهای جلو / عقب دیسکی / کاسه ای
سامانه ضد قفل دارد
سایر توضیحات دارای سامانه EBD
نوع چراغ ها معمولی
قابلیت چراغ ها تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو
سایر چراغ ها چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها
قفل مرکزی دارد
تعداد کیسه های هوا ۲ عدد
نوع فرمان هیدرولیک
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب دارد/دارد
تنظیم برقی آینه ها دارد
سانروف ندارد
نوع پخش کننده BT, CD, MP3, USB
مانیتور عقب ندارد
سنسور دنده عقب دارد
سیستم خودکار پارک خودرو ندارد
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند ندارد
گرمکن صندلی ندارد
خنک کننده صندلی ندارد

 

 

نمای کلی 

نقد و بررسی طراحی ظاهری آریزو ۵

برگ برنده آریزو ۵ در بازار ایران طراحی ظاهری بسیار خوب آن بود. این خودرو بر اساس زبان طراحی نوین شرکت چری و سوار بر پلتفرم M1X از سوی تیم طراحی این شرکت متشکل از طراحان روز جهان با سابقه کار در شرکت‌های مشهوری چون جنرال موتورز و فورد قلم خورده بود. در نتیجه ظاهر خودرو با پیروی از زبان طراحی شرکت چری به صورت مشترک با محصولات نوین این برند شکل گرفته بود. پس جای تعجب نداشت که نمای خارجی آریزو ۵ در نمای جلو شباهت بسیار زیادی به تیگو ۷ داشته باشد.

مهم‌ترین المان‌های ظاهری آریزو ۵ اتصال چراغ‌های جلو به جلوپنجره تیره رنگ مزین به نوار کرومی و نشان تجاری چری و همچنین رعایت تناسباتهندسی و دوری از اغراق بی‌مورد بود. همچنین ظاهر سه گوش کشیده چراغ‌های عقب نیز بعد‌ها در طراحی آریزو ۶ با گرافیک متمایز به کار گرفته شد.

بررسی طراحی داخلی آریزو ۵

نمای داخلی آریزو ۵ اما شباهت بیشتری به محصولات اقتصادی این برند داشت. در حقیقت تا زمان عرضه تیگو ۷ و آریزو ۶، نمای داخلی محصولات چری در بازار ایران اختلاف چندان زیادی با خانواده محصولات MVM نداشت و چندان خاص و متمایز جلوه نمی‌کرد. با این حال رعایت تناسبات هندسی در نمای داخلی همچنان نقطه عطف آریزو ۵ بود. طراحی داشبرد کاملا قرینه بود و کنسول میانی با شیبی ملایم در وسط به طور کامل با داشبرد ادغام می‌شد که در عین سادگی جلوه‌ای قابل قبول داشت.

طیف آپشن‌های رفاهی به کار رفته در آریزو ۵ اکسلنت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی بود که خریدار می‌توانست نارضایتی خود از عملکرد فنی یا سادگی نمای داخلی را پشت آن پنهان کند. سیستم ورود و استارت بدون کلید، بالابر اتوماتیک شیشه‌ها همزمان با عملکرد قفل مرکزی (پاور ویندو)، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به دوربین دید عقب دینامیک و کلید‌های کنترلی روی فرمان، سنسور پارک عقب، سیستم روشنایی در روز برای چراغ‌های جلو به همراه سیستم مشایعت، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای (SRS)، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و ریم‌های آلیاژی ۱۶ اینچی اسپرت (۱۶ اینچ برای سایر تریم‌ها) از مهم‌ترین ویژگی‌های برتری آریزو ۵ بر سایر رقبای بازار بود.

 

مزایا و معایب آریزو ۵

آریزو ۵ از طراحی روز و گیرایی بهره می‌گیرد. این خودرو در زمان ورود به بازار با عرض اندام به کمک طراحی نوین خود در برابر بسیاری از رقبای بازار قد علم کرد و آپشن‌های رفاهی خود را به رخ می‌کشید. همچنین با ارائه سطح قابل توجهی از آپشن‌ها آن هم در بازه قیمتی به مراتب پایین‌تر به عنوان یک خودرو چینی، آریزو ۵ برای بسیاری از افراد به عنوان یک سدان خانوادگی مناسب و با پرستیژ جلوه کرد. یعنی دقیقا همان چیزی که مدیران خودرو از عرضه انحصاری برند چری در بازار ایران انتظارش را داشت.

اما در عمل آریزو ۵ در تریم اکسلنت با ضعف علکرد شدید فنی مواجه بود. ضعفی که به هیچ عنوان از سوی شرکت عرضه کننده قابل پنهان‌کاری و از سوی مشتریان قابل چشم‌پوشی نبود. این مهم باعث شد مشتریانی که به دنبال یک خودرو خوش قیمت اتوماتیک بودند در یک دوراهی دشوار میان نسخه دستی و نسخه اتوماتیک قرار بگیرند. یا قید اتوماتیک بودن سیستم انتقال نیرو را بزنند یا خود را با طراحی روز و سایر آپشن‌های دهان پرکن آن راضی نگه دارند.

این دوراهی با ارائه نسخه جدیدتر و قدرتمندتر و البته گران‌تر TE با پیشرانه توربو از میان برداشته شد و مشتریان بازار حالا به نسخه‌ای از آریزو ۵ دسترسی داشتند که ضمن داشتن گیربکس اتوماتیک به واقع توان حرکتی مناسبی نیز به همراه داشت.

 

  • تاریخ انتشار : آگوست 1, 2022
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید