ریو

چاپ مقاله

 


ریو خودرویی بود که کیا موتورز آن را سال ۲۰۰۰ میلادی به‌عنوان جایگزین پراید رونمایی کرد. داستان حضور ریو در ایران به سال ۸۳ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که دو سال از عرضه نسل اول آن می‌گذشت و فیس‌لیفت جدیدی در ۲۰۰۲ رونمایی شده بود. آن روزها تنها تجربه مشتریان ایرانی از محصولات کیا همان پراید بحث‌برانگیز بود؛ اما کیا که آمد، سبک و سیاق خودروهای شهری تغییر کرد. این خودرو از پیشرانه ۱٫۵ لیتری مناسبی استفاده می‌کرد و آپشن‌های خاصی نداشت ولی دوام و اقتصادی‌بودنش بر شهرت آن افزود. ریو به مدت هفت تا هشت سال، یک‌سره تولید شد و ایام موفقی را تجربه کرد؛ اما سال ۹۰ شمسی با تصویب قانون اجباری شدن نصب کیسه هوا و عدم توانایی شرکت برای اجرایی کردن آن، تولید آن متوقف شد ولی هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتش تا سال ۹۱ فروخته می‌شدند.

 

مشخصات فنی  

طول ۴۴۹۸ میلی متر
عرض ۱۷۰۴ میلی متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
فاصله دو محور ۲۶۶۹ میلی متر
حجم مخزن سوخت ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۰ لیتر
کلاس خودرو صندوقدار
تعداد سرنشين ۵ نفر
اندازه رينگ ۱۵ اینچ
جنس رينگ آلومینیوم
نوع پیشرانه خطی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر
نوع سوخت بنزینی
نوع تنفس موتور طبیعی
استاندارد آلایندگی یورو ۴
نوع جعبه دنده (گیربکس) دستی
تعداد دنده ۵
محور محرک (دیفرانسیل) جلو
نوع استارت سوئیچی
نوع ترمزهای جلو / عقب دیسکی / کاسه ای
سامانه ضد قفل دارد
سایر توضیحات دارای سامانه EBD
نوع چراغ ها معمولی
قابلیت چراغ ها تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو, چراغ مه شکن جلو
سایر چراغ ها چراغ ترمز عقب, چراغ راهنما روی آینه ها
قفل مرکزی دارد
تعداد کیسه های هوا ۲ عدد
نوع فرمان هیدرولیک
َشیشه بالابر برقی جلو /عقب دارد/دارد
تنظیم برقی آینه ها دارد
سانروف ندارد
نوع پخش کننده BT, CD, MP3, USB
مانیتور عقب ندارد
سنسور دنده عقب دارد
سیستم خودکار پارک خودرو ندارد
سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند ندارد
گرمکن صندلی ندارد
خنک کننده صندلی ندارد

نمای کلی 

نقد و بررسی طراحی ظاهری کیا ریو

 

ریو طراحی قدیمی دارد. اما در بررسی ریو باید سال تولید و کلاس این خودرو را هم در نظر گرفت. ریو در کلاس سدان کوچک شهری در ایران ارائه شد که رقیبی مانند پراید داشت. پراید در آن زمان هنوز کیفیت خوبی داشت و مردم طبقه‌ی متوسط از آن استقبال می‌کردند. ریو اما با ظاهری بهتر از پراید در همان بازه‌ی قیمتی، نام و آوازه‌ی کیا و کشور کره‌ را هم به دنبال می‌کشید.

اگر طراحی ظاهری کیا را با نمونه‌های جدید تولیدی سایپا مانند تیبا، ساینا و امثال آن مقایسه کنید متوجه می‌شوید که طراحی ظاهری این خودرو، هارمونی و هماهنگی خاصی داشته و ظاهری دوست‌داشتنی دارد و هنوز هم در مقایسه با این تولیدات جدید، ظاهر بهتری دارد.

 

بررسی طراحی داخلی ریو

 

با اولین بررسی کابین کیا ریو تمامی فاکتورهای لازم جهت حس یک خودرو ارزان قیمت و سطح پایین در مقابل شما قرار خواهد گرفت که البته در این رنج قیمت چندان هم دور از انتظار نیست. طراحی داشبورد و کنسول میانی آن بسیار ساده و قدیمی صورت پذیرفته اما در مقایسه با محصولاتی همچون تندر ۹۰ اندکی خوشایندتر جلوه می‌کند.

طرح مستطیل شکل دریچه‌های تهویه در قسمت بالای کنسول میانی و همچنین شکل غربیلک فرمان سه شاخه بر

 قدمت نسبتا بالای طراحی داخلی این خودرو صحه می‌گذارند و نکته چندان مهیجی در قبال آنها نمی‌توان بر زبان آورد.

رودری‌ها و داشبورد از پلاستیک سخت و خشک باکیفیت نه چندان بالا ساخته شده و از لمس آنها حس جالبی در ذهن رقم نخواهد خورد. فرم صندلی‌ها نیز نسبتا ساده بوده و شاید در مسافرت‌های طولانی کمی ناراحت‌کننده باشد.

با این حال کابین ریو از نظر گنجایش تقریبا جادار و راحت بوده و می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را با حداقل محدودیت درون خود جای دهد. به طور کل طراحی داخلی و کابین کیا ریو از لحاظ کیفی و نوع طراحی چنگی به دل نمی‌زند اما نسبتا جادار بوده و در مقایسه با اکثر رقبای مشابه در یک سطح قرار می‌گیرد.

 

مزایا و معایب کیا ریو

 

مهمترین مزیت کیا ریو شتابگیری نسبتا مطلوب آن در قیاس با رقبا است که چالاکی مناسبی را برای این محصول کره‌ای رقم می‌زند. استهلاک کم، مصرف سوخت متعادل و فرمان نرم از جمله دیگر نکات مثبت کیا ریو به حساب می‌آیند. در زمینه نقاط ضعف نیز می‌توان به کیفیت نامطلوب متریال کابین، نفوذ صدای پیشرانه به داخل و قدرت ترمزگیری نه‌چندان مطلوب اشاره کرد.

  • تاریخ انتشار : جولای 28, 2022
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید