قیمت گذاری خودرو

چاپ مقاله

فروش خودرو امر بسیار حساسی است و حساس‌تر از آن، قیمت‌گذاری خودرو هنگام فروش! گاهی به دلیل فروش عجله‌ای و تصمیم‌گیری احساسی، خودرویمان را به قیمت کم فروخته‌ایم و گاهی نیز به دلیل قیمت‌گذاری بالا و نادرست، نتوانسته‌ایم مشتری برای آن پیدا کنیم. معمولا هم برای قیمت‌گذاری روی خودرویمان، از آگهی‌های دیگر کمک میگیریم و بر اساس آنها قیمت خودروی خود را انتخاب می‌کنیم که این روش نیز خطای بسیاری به همراه دارد. با قیمت‌گذار آنلاین ما، می‌توانید قیمت خودرویتان را به راحتی محاسبه کنید! قیمت‌گذار شمین با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، قیمت خوردویتان را بر اساس داده‌های موجود در بازار به درستی محاسبه می‌کند.‬‬

قیمت گذاری خودروی کارکرده

یکی از مهمترین چالش ها برای خریداران و فروشندگان خودرو ، قیمت گذاری روی خودروهای کارکرده است .

متاسفانه قیمت گذاری روی خودروهای دست دوم در ایران به عوامل بسیار زیادی مربوط می شود که همین امر این کار را بسیار سخت و دشوار کرده است.

هرچند برآورد قیمت دقیق خودرو نیازمند کارشناسی خودرو میباشد اما با بررسی مواردی پیش از کارشناسی می توان قیمت حدودی خودرو را به دست آورد.

در این مطلب قصد داریم عوامل موثر بر قیمت گذاری خودرو های کارکرده را با هم بررسی کنیم و در انتها بهترین راه حل برای این موضوع را به شما معرفی کنیم .

عوامل موثر بر قیمت گذاری خودروی کارکرده

برند و مدل خودرو:

قطعا اولین و مهم ترین موردی که قیمت خودرو را تعیین می کند این است که با چه خودرویی و از چه برند و چه مدلی مواجه ایم همین مورد پایه و اساس قیمت گذاری خودروی کارکرده است .

سال ساخت خودرو :

یکی دیگر ازعوامل مهم در قیمت خودرو مدل آن است این بدیهی ست که قیمت خودرو متناسب با سال ساخت و به اصطلاح مدل آن تغییر کند و به طبع هرچه سال سال خودرو جدید تر باشد قیمت نیز بالا تر میرود .

کارکرد خودرو:

پارامتر دیگری که در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار است و به عنوان مثال در قیمت گذاری دو خودروی مشابه با مدل و سال تولید مشابه تفاوت را ایجاد می کند میزان کارکرد یا به اصطلاح کیلومتر آن است .

رنگ خودرو :

رنگ خودرو هم میتواند در قیمت آن تاثیر گذار باشد مثلا در برخی مدل ها و برند ها بعضی از رنگ ها قیمت بالا تر و گرانتری دارند البته این مورد در بین خودروساز های خارجی هم دیده می شود که در زمان خرید خودرو با رنگ های خاص تر قیمت آن بالاتر باشد در زمان فروش هم به همین صورت است و خودرو هایی با رنگ های پر طرفدار تر در زمان فروش قیمت بالاتری دارند اما در ایران معمولا بازار رنگ های سیاه،سفید و خاکستری معمولا بهتر است و خرید و فروش خودرو هایی با رنگ خاص سخت تر است .

وضعیت بدنه :

اینکه خودرو از لحاظ بدنه در چه وضعی قرار دارد ، قبلا تصادف داشته یا نه و اینکه تصادف چقدر شدید بوده ، کاملا در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار است . رنگ شدگی بدنه خودرو به نسبت مدل ، شدت تصادف ، میزان رنگ شدگی و… از قیمت خودرو کسر می کند و به همین نسبت تعویض قطعه چون احتمالا در اثر تصادف شدید تر ایجاد شده افت قیمت بیشتری را نیز به دنبال دارد .

به جز چک کردن موارد بدنه باید شاسی ها ستون ها و سایر قطعات بدنه نیز به دقت بررسی شود که در صورت داشتن نقص دلیل و منشا آن مشخص گردد .

بررسی های موتوری و فنی :

به جز موارد بالا که شاید ظاهری باشد یک بررسی فنی و موتوری از قطعات مختلف خودرو مانند موتور،گیربکس و … نیز باید صورت گیرد که در صورت وجود نقص قیمت آن از قیمت کل خودرو کسر گردد یا اینکه قبل از فروش توسط فروشنده مرتفع شود .

نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد مواردی بودند که بود که توسط خود فروشنده و خریدار قابل بررسی بود یا اینکه برای مشخص شدن موارد خاص مانند موتور و بدنه نیاز به چک شدن وکارشناسی داشت اما موضوعات دیگری هم هستند که در قیمت گذاری خودرو ی کارکرده دخیل اند و تشخیص آن توسط خریدار یا فروشنده در بازار پر تلاطم خودرو بسیار سخت است که در زیر به آنها اشاره می کنیم .

نوسانات بازار خودرو :

همانطور که در بالا گفتیم قیمت خودرو ی کارکرده متاثر از عوامل مختلفی است ، اما پایه و زیر بنای آن قیمت صفر خودرو است یا در صورت نبودن مدل های صفر مقایسه با سایر خودرو های هم پایه و هم مدل .

به عنوان مثال قیمت یک خودرو با مدل ۹۲ علاوه بر مشخص شدن توسط پارامتر های بالا مانند وضعیت بدنه، کارکرد و.. بستگی به قیمت صفر آن خودرو دارد و با توجه به نوسانات بازار و تاثیر روی قیمت خودرو قیمت خودروی کارکرده نیز تغییر می کند.

یا برای خودرویی که دیگر تولید ندارد و مدل صفر کیلومتر آن نیز موجود نیست قیمت گذاری بر اساس خودرویی انجام می شود که قیمتی نزدیک به آن داشته .

تشخیص این موضوع که چه قیمتی برای خودروی کارکرده ی خود با توجه به وضعیت سلامت خودرو وضعیت بازار در نظر بگیریم بسیار سخت و تخصصی است .

دلیل این موضوع هم این است که تعیین قیمت بالا برای خودرو آن هم در این بازار رقابتی باعث می شود که خودرو فروش نرود .

از طرفی بار ها پیش آمده که فروشنده بدون آگاهی قیمت پایینتری از ارزش اصلی خودرو را برای فروش قرار داده و خودرو به سرعت توسط واسطه ها خریداری شده و همین امر سبب شده که فروشنده بعدا متوجه ضرر که متحمل شده بشود .

راه حل :

موارد بالا نشان داد قیمت گذاری خودرو ی کارکرده در این بازار پر نوسان بسیار کار سخت و تخصصی است پس راهکار چیست آیا این موارد به این معنی است که خود فروشنده نمیتوند روی خودروی خود قیمت گذاری کند ؟

ما در مجموعه ی شمین خدمت جدیدی تحت عنوان ” قیمت گذاری خودروی کارکرده ” را راه اندازی کردیم که بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی قیمت خودرو را با بررسی شرایط بازار در لحظه تخمین می زند و فروشنده می تواند با وارد کردن پارامتر های مختلف در نهایت به یک بازه قیمتی دست پیدا کند و با قیمت گذاری نزدیک به این بازه با توجه به فوری بودن فروش یا عجله کمتر نسبت به فروش خودرو اقدام کند .

مشخصا فروشنده ی خودرو به خوبی از لحاظ بدنه و فنی به خودروی خود اشراف دارد و می تواند به خوبی فرم قیمت گذاری خودروی خود پر کند

از طرفی اگر به دنبال خرید خودرو هستید میتوانید قیمت منصفانه ی خودرو را بررسی کنید و از صرف هزینه ی اضافی برای خرید بپرهیزید و یا اینکه اگر بودجه ی محدودی برای خرید خودرو دارید با  تغییر پارامتر های مختلف بتوانید ماشین مناسب با بودجه ی خود را پیدا کنید .

نتیجه گیری : سیستم ” قیمت گذاری خودروی کارکرده ” در ماشین بانک کاملا دقیق و بروز بوده و میتوان با تکیه به سیستم قیمتگذاری آن ، خودرو را در بهترین قیمت و سریعترین زمان با قیمتی مناسب خرید یا بفروش رساند و استفاده از آن خطا و متضرر شدن در معامله را تا حدود بسیار زیادی کاهش می دهد .

  • تاریخ انتشار : سپتامبر 7, 2021
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید